På fast føde = er mere sulten nu = dårlig søvn!

25. oktober 2017

Alder:
5 mdr.

På fast føde = er mere sulten nu = dårlig søvn!

Hej igen Helen

Tusind tak for dit hurtige svar, vi vil forsøge at tage nogle af dine råd til os og så må vi se hvad der virker :-)

Nu er der jo fra sidelinjen hobet sig flere spørgsmål op, så jeg fyrer den lige af mens "frustrationerne" stadig er friske :-)

Du har sagt at det ikke er en god ide at jeg fylder baby op med mælk for at få ham til at sove videre, da han skal på fast føde. Sagen er så den at han nu får to måltider grød/mos om dagen (følger planen fra din bog om børn og mad :-)), og har fået det i knap en måned nu. Men er det ligesom ikke meningen at han skal efterspørge mælk mindre om aftenen nu hvor han får fast føde om dagen?

Han kunne før på mælk tage et 4-5 timers stræk, og være tilfreds, nu vågner han konsekvent hver 2-2,5 time og vil have mælk om natten, selv når han har fået mos/grød til aftensmad. Det er ligesom gået to skridt tilbage med nattesøvnen siden vi har introduceret fast føde.

Til frokost får han hirse/havregrød med frugtmos som topping, og om aftenen får han mos lavet af diverse grøntsager. Han spiser rigtig godt, og når han er i godt humør kan han spise ca. 1. dl per portion, herefter får han vand af kop og jeg efterammer ham lidt efter behov.

Jeg har som tidligere nævnt desværre kørt ham ind i ...

Annonce

... en vane hvor han associerer søvn med mit bryst, og han kræver det derfor når han vågner og vil trøstes. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind og ved ikke hvad jeg skal gøre for at trøste ham når han vågner fra sin søvncyklus, for han får kørt sig selv helt op til ekstreme skrigeture hvis jeg lægger hænder på ham, vugger ham i mine arme eller stryger ham blidt på kroppen. Det er som om han kan lugte mælken og bliver helt desperat og hidsig.

Havde håbet at han med fast føde ville sove lidt bedre, men går lidt og frygter at han ikke kommer til at slippe mit bryst for natten selv når han bliver 6 måneder her om lidt og ikke har brug for mælken om natten.

Skal jeg lade far trøste ham? Eller skal han begynde at få introduceret et tredje måltid til hans plan? Og har du nogle alternative råd til at give ham en kold tyrker med det at falde i søvn ved mit bryst....har som sagt fulgt med på sidelinjen i din brevkasse, og har prøvet ALLE dine råd med resultatet af en desperat og ulykkelig baby som følge. Jeg kan sagtens tage ørepropper på og være vedholden, men vil sikre mig at jeg ikke ligefrem får ham til at føle et omsorgssvigt ved at jeg introducerer drastiske nye vaner til ham.

På forhånd tusind tak for din hjælp

Kærlig Hilsen
Noahs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.